ODĚVNÍ PRŮMYSL
Oděvní značka Geox dala své dýchající kolekci název Respira. Letos představila nový koncept, který se vyjma dýchajících bot s otvory v podrážkách zaměřuje zejména na zimní bundy. Ty jsou opatřeny větratelnou mřížkou v oblasti ramen, která zajišťuje odvod vlhkosti. Termoizolace a prodyšnost. Marketing svou kouzelnou schopností očarovat zákazníka rozdýchává i neživé věci.
Zkrátka materiály, které mají póry pro volný průchod vlhkosti se moderně nazývají – dýchající. Dýchající, prodyšné s otevřenými póry, se vzduchovou mezerou – to vše jsou přívlastky simulující základní životní funkci.
Srdíčko jim však tepat nemusí. Jsou nám sympatičtí, protože v nich vidíme životaschopnou vlastnost.
USMRKANÁ FASÁDA
Vzpomínám si, když jsem uvedla před dvanácti lety slovní spojení, že “fasáda dýchá“. Netušila jsem, jaký kolotoč v okruhu odborné veřejnosti způsobím a že bodná připomínka typu – “vždyť ta fasáda nemá nos“, nebude z úst odborníka na místě. V zásadě jsem chtěla parafrázovat to, že je fasáda díky svému materiálovému složení otevřená průchodu vodních par. Že uvnitř cihly není žádná lepivá složka, která by tyto cesty uzavřela.
RODINNÝ DŮM JAKO ALTERNATIVA LIDSKÉHO TĚLA
Dům je modelovým vzorem lidského těla.
- kostrou jsou nosné konstrukce
- oběhovou soustavou jsou rozvody vody, plynu, vytápění, vzduchotechnika
- kanalizace k odvedení odpadních vod je příkladem tenkého a tlustého střeva
- plícemi je ústřední kotel či krb
- očima jsou okna, která jsou zároveň i nosem. Umožňují kontakt s vnějším prostředím a nasávání vzduchu
KŮŽE
Kůže má nejen ochrannou funkci. Pokožka skrze póry dýchá a propouští škodliviny. Kůži můžeme s naprostou jistotou připodobnit fasádě domu. Jedná se ochrannou obálku, skrze kterou dokáže dům propouštět přebytečnou vlhkost do vnějšího prostředí.
Budeme-li vycházet z biologické podobnosti, doporučení zní:
Stavějte své domy a fasády přirozeně - tedy z prodyšných přírodních materiálů. Vyhýbejte se plastům, umělým hmotám - vinylovým fasádám, polystyrenovým izolacím, akrylátovým stěrkám a podobným neprodyšným materiálům. Buďte obezřetní, jelikož v dnešní době kouzelného marketingu jsou obchodníci schopni prezentovat umělé materiály jako prodyšné.
Autor: Šárka